KEISARIN UUDET VAATTEET

Perjantai 9.3.2012 - Merja


nimeton500.jpg

kuvassa Raimo Auvisen Nimetön Ihatsu art -näyttelyssä Iisalmen Runnilla 2009

Haihatusväki hurraa Suomen kulttuurirahaston Mustarinda -seuralle myöntämälle isolle 100 000 euron avustukselle, joka on suunnattu kriittisen taiteen tuottamiseen. Siis ihan oikeaan taidesisältöön, ei brändäämiseen, tuotteistamiseen, managerointiin, kansainvälistymiseen, hyvinvointiin, syrjäytymisen ehkäisyyn tai mihinkään muuhunkaan oheiseen mitä taiteen liepeillä on nykyään tapana rahaksi muuttaa.

Haihatus on näitä myös pohtinut rahoitushakemuksia väännellessään. Rahoittajat tuntuvat arvostavan enemmän toiminnan seurauksia kuin itse toimintaa. Kaiken maailman hyvinvoinnin edistämisen seminaarit pistävät tämmöisen pienen taiteilijavetoisen taidelaitoksen toiminnanjohtajankin päätä aina pahasti särkemään, kun on jotenkin väärässä porukassa ja eri aaltopituudella. Onhan se kieroutunutta, että raha menee puitteisiin eikä sisältöön, luovasta työstä ei maksettaisi vaan sen pönkittämisestä ja tuloksista.

Duudsoneiden vientiin ja guggenheimien tuontiin pistetään ihan kepeästi miljoonia, eikä se raha ole kuulemma mistään muusta pois. Samalla rahalla voisi muutama taiteilija tehdä aika kauan hyvää taidetta ja taidelaitos tuottaa ihan vaikka mitä. 
Kaunistuisi se suomi-imago silläkin, jos imagokertoimella taidetta ylipäänsä pitää mitata. 

Pienet taiteen tuottajat eivät pärjää myynnillään eivätkä tahdo mistään saada riittävää koko toimintaansa kattavaa rahoitusta. Taikina on jaettava pienemmiksi siivuiksi joista on leivottava pienempiä hankkeita. Siinä sitä pullaa piisaa mutusteltavaksi; monien hankkeiden samanaikainen hallinta on hirveetä rääppimistä. Ihan sitä varten tarvittaisiin lisää resursseja, mutta jospa taikinasta joskus jäisi nökönen sellaisenkin rahoittamiseen.

Tästä näkökulmasta katsottuna Mustarindan saama rahotus ei ole mitään pikkupullaa vaan täytekakku.

Väkisin tuotteistaminen saattaa vinouttaa. Tuotehan voi rehellisesti syntyä ihan itsestäänkin ja hyvä brändi on aito, mutta kun rahoituksissa painotetaan muuttumista ja kehittymista, niin uutta putkeen on väännettävä koko ajan.

Siitä tulikin mieleeni että kuka tahtoisi tulla haihatusyhteisön markkinoinnin edistäjäksi? Esitettä ja julistettakin pitäisi taas pian suunnitella. Olisipa tässä oikein hyvä oppimisympäristö jollekin alan opiskelijalle. Asuntokin järjestyy.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini